Followers


Friday 12 August 2011

mateMATIk :D

Mathematics *dekat tajuk tulis BM kat sini tulis English . Poyo kan ? Okay , siapa tak suka math ? No need to raise up your hand . Aku tahu pasti ramai yang tak suka math , and bagi aku kebanyakkan yang suka math ialah kaum Cina . Yang tu tidak dinafikan , tengok aje contoh-contoh kat sekolah korang dulu kala . Setiap orang ade kelebihan memasing . Sesetengah dikurniakan teror math . Tp mesti lah teror sebab beliau belajo and usaha .

Aku nak cerita pasal aku lah kan , pengalaman aku . Dulu masa upsr , boleh la math tapi aku benci fraction . Bg aku ia susah and aku sukar nk memahaminya . Masuk form 4-5 , belajar intercept yang garisan pehtu cari (x,5) , haram tak reti and aku tak suka subtitude . Yang gantikan x y dalam number tu semua sebab tak faham . Dan sekarang aku dikatogerikan belajar AddMath . Tak percaya ? Algebra in calculus , tahu ? Yg tu aku belum masuk lg tp dalam buku aku ade :P Aku serupa tak percaya sekarang aku memahami math yang aku sendiri tak sangka . wooooooooooooo ! Boleh diambil bukti aku punya test baru-baru nie dengan quiz math . Bila aku dah boleh buat math, aku teringat time aku sekolah dulu, Dulu fraction tu susahnya lahai, sekarang bapak la pesal senang sangat ? Subtitute paling aku tak sangke nape dulu aku tak mahir tapi sekarang ? Alhamdulillah syukur sangat sangat!

Aku dah dapat jawapan kenapa dulu aku bingai dalam math , jawapannya aku tak buat latihan . Hehe . Aku tak kerap buat latihan . Yelah dulu kan banyak lagi subject kita nak tumpu , BM la, English la , Science la , Ekonomi and sebagainya . Semua memerlukan latihan tapi math kena hari-hari buat supaya tak lupa . Serius nie aku bagi tips nie ! Haha . Sekarang aku selalu jumpa lecturer tanya past year question math wo . Balik je kelas aku membuta dulu then malam asyik math jeeeeeeeee . Aku dah addict gila dengan math . Kalau dulu aku belajar sorang-sorang and sekarang aku tak akan ulangi lagi , aku akan belajar dengan kawan . Nasib baik roommate aku si Hani nie hebat dalam math so segala jalan kerja math aku tak akan disimpang oleh syaitan yang dilaknat *cewah! and sekarang alhamdulillah, kalau dulu aku carik orang ajar math sekarang orang carik aku tolong ajarkan math . ngeh ngeh :P

Lagi satu , kalau dulu aku tak percaya orang cakap "masa cikgu ngajar , fokus , tumpukan perhatian betul-betul terhadap pembelajaran sedang dijalankan . Bila dah faham , kat umah nanti masa nak buat latihan senang, sebab dah faham" Tak percaya weh . Tp ternyata aku salah . Betul cakap kakak aku, tumpukan betul betul cikgu ngajar, memang masuk dalam kepala otak . Pasal aku tumpukan gila babas kat kelas math la aku faham math . Alhamdulillah , tak lekang mulut aku mengucapkan terima kasi kat Allah s.w.t kerana bagi aku peluang sambung belajar and perbaiki diri .

Mungkin berkat doa mak dengan ayah yang nak sangat aku berjaya dengan aku punya Nawaitu untuk datang sini belajar kot kan ? :)

Moh lah budak melayu , kalahkan kaum cina . Teror la math weh . Majulah math untuk bangsa! :P

Tapi tapi , dalam aku dah tumpu kat math . BEL aku tak tumpu sangat :( Grammar nie kan kan , ish malas cakap . Kbye :P

5 comments:

Unknown said...

hy cikgu mathku.

haha

Faariis said...

math la paling besh, campur ngan kimia pulak...huishh, tapi last2 amek takde kaitan ngan math n kimia..haha

wawa meiko said...

Nub ; Haha . kau perli der . grrr

wawa meiko said...

FARIIS ; Baru sedar math itu best ^^

HAHA . kenapa tak amek benda berkaitan math , sia sia aje lah kalau mcm tu :D

teha said...

bestt ape blajr math... :)