Followers

Monday, 7 February 2011

Mintak tolong kejap , boleh ?

Tajuk kat atas tade kene mengena aku nk mintak tolong someone . Aku nak bercerita mengenai cara kita meminta tolong dengan orang .

Kita sentiasa memerlukan pertolongan , tak kiralah apa jenis pertolongan yg diperlukan , tp tahu kan cara-cara minta tolong ? Pasti ramai yg tahu caranya . Hihi . Okay , kalau kita nak minta tolong dgn org , kita mesti ckp elok-elok dgn org kan ? Bkn nk ckp ada udang disebalik batu laa , aku bercakap berdasarkan apa yg semua org buat . Tak salah minta tolong dgn org , tp jgn la sampai diibarat mcm , "suka hati aku lah nk suruh dia ambil itu ambil ini" Jangan! Nanti kau sendiri yg sakit jiwa . Sbb bila org tu dh malas nk tolong kau , kau sakit jiwa tak bila dia tak nak buat ? Sakit hati bukan ? So , agak-agak la . Kalau nk minta tolong , apa salah kau ingatkan byk kali . Byk kali bukannya smpai 10kali pun kau kena ingatkan . Kau bkn penat pn , ingatkan jela , org yg kau minta tolong tu mesti buat tanpa ckp "kau tak payah ingatkan aku byk-byk kali bole ?" (dgn kwn-kwn mgkin kau tak patut reminds byk-byk kali) Tp dgn adik-beradik . Cara nk minta tolong dgn adik ke , kakak ke , abang ke , memang berlainan cara dgn kwn-kwn kan ? Bertahan ajelah dgn adik-beradik kalau kau bengang sekali pun , kata kau nk minta tolong adik-beradik . Bab-bab ikhlas tak ikhlas tak payah kau tentukan , biar Allah je tahu sama ada orang tu ikhlas ke tak tolong kau . Si peminta tolong nie yg sepatutnya ingat balik mcm mana pertuturan bahasa dia minta tolong ? Bagus kah ? sedap didengar kah ? Tepuk dahi tanya minda anda .

4 comments:

puterinuraqiliah said...

betul2.. nak minx tolong mmg boleh tapi jgn over sgt.:)

Kiwamiwa said...

Bukan , nak mintak tolong boleh tapi jangan la buat orang mcm kuli batak dia :D

DuD said...

kalo nama pun adik, x yah nak mintk tolong. arahkan aje... kalo adik dia tu byk sgt cakap..payah sgt nak di suruh.. kalo tahu dia gitu patut dr kecik2 dulu dipicit2kan aje.. dulu susu adik tu kakak dia jgk yg buat. adik nangis nak susu x yah di suruh,laju je kakak dia buat. kenapa skrg kakak dia nak suruh basuh pinggan pun nak kena ckpp smp 100x?? haa...sendiri mau ingatlah adik2 semua ye...

Kiwamiwa said...

Arahkan aje ek ? Ish3 . Boleh arah tp tgk la ayat mengarah tuu jugak . Tak patut pn adik tu menolong kalau tak kena dgn ayat .